Tuesday, December 4, 2018

WEDDING : PERSIAPAN ( GOODIES )

mungkin ni entry paling panjang untuk edisi PERSIAPAN ni. GOODIES UNTUK TETAMU. sebab prosesnya pun panjang dan antara bajet yang paling tinggi sebab buat paling banyak. semuanya memang buat sendiri dengan pertolongan ahli keluarga yang lain. MakAbah la paling banyak tolong haha sebab entah la dorang memang buat keje laju lah. takleh nak kejar. Nad dan Nurul pun ada tolong jugak. goodies atau buah tangan untuk tetamu ni terbahagi kepada beberapa kategori. hahaha gitchuuu~

1. tetamu (800 set)
2. family Suami + sahabat handai (80 set)
3. family (20 set)
4. goodies nikah (fully sponsored by WakSal aka WakNgah)
5. goodies budak2

goodies ni sebenarnya lebih kurang je cuma ada tambah sikit2 lah untuk setiap kategori tu haha  so basically semua orang dapat benda yang sama cuma ada tambah2 sikit benda je.

TAG


tag ni aku memang takda niat langsung nak tempah. hehe aku memang plan nak buat sendiri walaupun sebenarnya kalau tempah banyak kos tu takda lah mahal pun. aku guna kertas kraf yang tebal tu. kaler coklat ni kan kalau print hitam putih cantik. so print lah design kad kawen tu. konon nak matching2 kan..tambah sikit 'terima kasih' dah cun dah. haha then aku potong guna pemotong kertas ni. jimat masa sikit. masa wedding Fariz aku guna sampul surat yang warna coklat tu je. hehehe lagiiii jimat. sebab nak letak kat bunga telur tu lebih 1000pcs kan.. tapi tu stapler je kat daun. nipis pun takpe.

tapi kali ni aku memang nak buat macam kalau kita tempah kat orang. haa gitchuuu.. cari tali pengikat warna hitam tak jumpa2. tengok kat shoppe hrga ok dah. tapi postage ya ampunn.. sekali pegi kedai borong alat tulis aku jumpa benda macam dalam gambar tu. murahnya alahai...memang tak fikir panjang. aku beli terus. putih pun putih la. tapi ok lah aku mampu buat MakAbah kagum dengan anak dia ni. bila berkira kedekut macam2 benda kreatif boleh buat. hahaha

BEG

Beg kecik ni aku beli kat shoppee je. kena beli kuantiti yang banyak baru dapat hrga yang sangat berbaloi. secara purata aku dapat harga RM1.10 satu pcs. sebab ada yang aku beli tu RM1.00 . ada yang lebih dari RM1.00 sebab aku tengok mana yang ada murah aku beli je. mana tak cukup aku beli kat seller lain pulak.. total aku beli 900pcs memang cukup2 je aku beli. tapi ade seller yang dia selit 2,3 pcs. alhamdulillah murah rezeki dia. nasib baik bagi lebih sebab ada jugak yang rosak zip. so sebenarnya memang total semua 900pcs. aku beli campur2 kaler yang aku nak. yang aku beli RM1.00 tu tak boleh pilih kaler. tapi memang rezeki sebab dia bagi 4 kaler je. hahaha macam tahu2 je tau. kat seller lain tu je aku pilih. semua tu ada 5 kaler je hitam, merah, biru, dark pink dan coklat.



 ISI DALAM BEG

APOLLO

dalam setiap beg aku letak 2pcs kek apollo coklat ni. of course la favorite aku kan. haha beli kat kilang terus so jimat. sebab aku kena beli dalam 2000pcs. so kalau beli kat kilang akan ada dalam plastik macam ni. bukan dalam kotak. dan memang rezeki masa tu ada stok kek coklat. aku memang taknak campur kek perasa lain. sebab ni je yang sedap bagi aku. haha dan masa tu ada offer. beli 5 dapat harga satu plastik tu RM3.90. satu plastik ada 30pcs kek. so 69 plastik dapat 2070pcs. lebih dari cukup.

1 plastik = 30pcs = RM 3.90
30pcs x 69plastik = 2070pcs
69 plastik x RM3.90 = rm269
1pcs = RM0.13
2pcs = RM0.26



 AIR MINERAL

air mineral ni pun alhamdulillah la rezeki jugak. lain yang aku nak beli tapi last2 lain yang aku beli. mula2 aku nak beli air mineral cawan je sebab macam dah readha je tu yang paling mampu milik sebab nak 1000pcs. tapi bila sampai kat kedai tu APPLE MUAR aku ternampak air botol kecik seamaster nih. alhamdulillah.. memang seriously rezeki yang tak disangka2. lagi bagus ni sebab tak mudah bocor. kalau yang cawan plastik tu memang mudah bocor (pengalaman buat goodies Fariz).  dah la satu karton tu RM5.00 je. so satu botol kecik dalam 21sen je. memang berbaloi. satu karton ada 24pcs. so untuk dapatkan 1000pcs aku kena beli 45 karton. disebabkan benda ni macam unplanned kan so kereta muat untuk 25 karton je. kalau lebih takut kereta takleh gerak pulak. haha pecah pulak tayar nanti. so kami beli separuh dulu. bawak balik rumah then datang lagi beli lagi. masa perjalanan tu dalam 30minit sehala tanpa jem. hahaha memang gigih.

1 karton = 24 pcs = RM5
24pcs x 45karton = 1080 pcs
45 karton x RM5 = RM225
satu botol = RM0.21


KALENDAR

SYIFA DESIGN
1000pcs = RM80
1pcs = RM0.08




PROSES PACKING

packing by station.. hahaha sorang satu stesen so keje jadi cepat.

simpan dalam bilik kebal. haha

1. tetamu (800 set)

konsep kali ni memang bagi benda insyaAllah boleh digunapakai semula. sebab tu kami decide tak payah letak dalam beg plastik. bagi satu beg je ni terus. macam tak perlu je kan beg plastik. end up buang jugak. at least kalau beg ni boleh pakai semula. hehehe bukan kedekut tau. tapi fikir bagi benda yang perlu je. alhamdulillah banyak jimat sebenarnya. kos setiap satu beg full pun tak sampai RM2. sebab buat banyak kan. so kos tu lagi rendah untuk setiap barang. barang pun beli sikit2 setiap kali gaji. so takda la rasa beban sangat. lagipun kalau kita niat nak sedekah kat orang insyaAllah akan dipermudahkan.

2. family Suami + sahabat handai (80 set)

untuk goodies family Suami dan sahabat handai, beg tadi tu aku tambah dengan dua benda. satu set  manicure. nampak mahal kan. tapi aku beli banyak tu tak banyak sangat lah. hehe dalam 200 set je. satu set RM1.60. tapi aku suka benda ni. so kita bagi orang lah benda yang kita suka. aku tengok pun ramai kawan2 letak dalam beg dorang set aku bagi ni. hehehe



3. family (20 set)

untuk family aku bagi dalam beg kain besar sama macam Fariz sebelum ni. sebab banyak benda kan nak isi. dengan berkat lagi. dalam tu yang basic aku masukkan goodies bag dan tambah satu beg  IKEA. MakAbah tambah mangkuk tingkat untuk setiap adik beradik.

(photo from Google)

mangkuk tingkat


4. goodies nikah (fully sponsored by WakSal aka WakNgah)

alhamdulillah tak sangka dapat sponsor macam ni sekali full set. hehehe aku dah ready beg dah. kalau ada yang bagi pape barang tinggal masuk je dalam tu. sekali sampai fullset pulak. huhuhu malu pulak rasenye. mekasih banyak eh WakSal. pastu tambah pulak dengan Yassin CikNora bagi. masuk sekali dalam beg ni. 


5. goodies budak2

mula2 nak bagi epal macam majlis Fariz tu. tapi tukar plan sebab tengok bekas ni murah pulak. pastu konsepnya boleh guna lagi kan kalau bagi kat orang. harapnya guna lagi la. jangan pulak dibuang. hahaha kalau bagi epal nanti makan macam tu je. pastu plastik pulak buang merata2. so bagi benda ni. dalam ada la biskut ke kuih ke. tengok mana yang ada. selagi bekas ngan sticker ada kteorg isi je. hehehe sticker tu buat sendiri. beli kertas sticker then print je atas tu. potong then tampal.kertas sticker dah ada. printer pulak ehsan kawan2. makanya sticker zero kos. hahaha lupa pulak buat berapa. 400 bekas kot. beli sikit2. tengok2 bila kumpul eh banyak pulak. haha setiap kali pegi kedai RM2 beli sikit.. pegi Ninso beli sikit. pegi Eco pun beli jugak. macam ketagih. nampak bekas ni warna biru je borong. haha insyaAllah semoga berguna la untuk orang lain.


so itu la serba sedikit (yang tak berapa nak sikit) cerita tentang Goodies untuk semua tetamu.. harapnya semua bagi manfaat kat semua orang lah. hehe terima kasih kat semua yang terlibat dalam proses packing2 barang nih. Allah je dapat balas jasa korang.

WEDDING : PERSIAPAN ( ACAR BUAH )

MakAbah memang suka buat acar buah. bukan selalu buat lah. tapi dalam setahun tu ada lah sekali buat. sebab aku tengok macam leceh je. haha tapi MakAbah memang sejenis yang gigih. so biarlah dorang nak buat. aku tengok je. sebab aku bukan jenis yang makan acar. hehehe macam2 benda kena buat untuk dapatkan acar yang purrfect. hehehe kena potong tu lah. kena potong ni lah. masak reneh tu kena amik masa so tak mudah rosak. benda ni memang tahan lama. dah dua kali majlis ni orang memang carik acar tu. haha kteorg memang letak kat bekas kecik2. kalau rasa nak bawak balik tu memang silakan lah.

ni acar yang hampir siap

masukkan semua asam yang dah potong2

nampak betul2 serius. haha

antara sebab aku tak gemar acar ni memang obviously la sebab aku tak makan asam. hehehe bukannya tak makan langsung. tapi bukan favorite. sebab nanti sudahnya perut sebu. tak jumpa pulak gambar yang dah siap packing. hahaha tapi memang sedap pun lah rasanya.. aku tak makan. aku rasa kuahnya aje. makan ngan nasi panas. omaigad.. nikmat apa lagi yang kau dustakan manusia...? macih MakABah.. muaahhhh !



WEDDING : PERSIAPAN ( BAJU KAHWIN (MAJLIS SEROM) )

plan asal baju nikah ni aku nak beli baju siap je. ada dua baju aku berkenan.. lama dah usha. satu tu baju kurung moden kain songket kosong warna putih. seriusly cantik weh. aku fikir baik beli baju yang aku boleh guna lagi kan. taklah membazir. dan ada satu baju jenis kain sari. warna putih memang cantik gila. tapi kena tempah buat baju lah. memang akudah hampir2 nak beli. nasib baik line internet kat kampung kurang laju sikit. so tangguh la tunggu kat JB baru bayar. haha sekali Suami which is time tu bakal tunang send gambar bagitau MIL nak belikan kain pasang untuk buat baju nikah.. omo omooo

aku kata tak payah la beli mahal2.. membazir je. pakai sekali je. biar aku beli sendiri lah. tapi Suami insist kata MIL nak bayar. tak membazir la sebab nak cantik. haa okay lah. tak baik pulak kan orang dah nak bagi... makan say goodbye lah aku pada baju impian tu.. haha so masa bertunang tu Suami bagi sekali kain pasang untuk baju nikah ni. maka aku tempah la kat ButikAndamanPengantinRemaja.. saja bagi buat kat situ sebab nak bagi dorang nampak ada orang plussize nak kawen kat BukitGambir. haha sebab dalam butik tu takda baju plussize. sebab tu tak jadi amik pakej kat situ. so aku tempah buat baju nikah dan photographer je lah. 

aku ingat nak buat kurung moden panjang sampai lutut.. tapi tengok pada lace tu agak besar coraknya so cancel lah. buat kurung moden tapi pendek sikit. sebab ada baju favorite tu design macam tu. dah ukur semua cantik tapi masa fitting baju ni memang besar gila..bukan sebab aku makin kurus eh. tapi cutting memang besar. haha so kena kecikkan lagi lah bagi fit sikit. tak nampak seksi pun sebab shawl memang besar dah veil pun aku suruh buat besar. tempah baju ni pakej siap dengan shawl dan veil sekali. kain memang jarang gila. so aku beli kain lycra then suruh tukang jahit yang selalu buat baju aku tu lapikkan kat kain tu jadi kain dalam. barulah yakin sikit nak pakai.

biase je kan.. aku je perasan lawa sangat haha tak sedar gemok.

baju sanding pulak aku sewa je. tak berbaloi pulak rasa kalau buat baru. nak beli baju yang dah siap Suami nak pakai songket. takkan aku nak buat baju songket. bila nak pakai lagi kan? haha aku tak survey banyak tempat pun.dua butik je. satu butik yang takda baju plussize tu. haha satu lagi butik yang cousin aku pernah guna. malas nak survey banyak tempat. aku ni senang orang nya. ada benda tu cukup lah. mula2 plan nak pakai royalblue. cari kat dua butik ni takda. Suami pulak nak pakai hijaumint. masa survey kat Perlis takda hijaumint. banyak jumpa royalblue. haha so aku decide kenapa tak kita tukar je. Perlis pakai royal blue. Serom pakai hijau mint. macam tak logik je kan nak bawak baju sini ke sana. baju sana ke sini. kalau tak cukup barang tu tak ke haru je. haha

so bila pegi butik pengantin tu. aku masuk je nampak baju ni kat patung. terus je aku tengok bape lebar basi yang ada. ALHAMDULILLAH cukup besar. hahahaha baju pertama yang aku nampak terus melekat kat hati. dah la kurung moden memang sebijik macam yang aku nak. songket. paling penting HIJAU MINT. hahaha taklah mint sangat kan tapi memang ni lah warna yang aku nak. Syukur lah Allah mudahkan. aku tunjuk kat Suami pun dia On setuju. pendapat dia lagi penting sebab Suami lagi cerewet. haha aku ok je. asalkan warna betul. design simple. paling penting. selesa nak dipakai. 

tapi yang buat lagi bersyukur tu adalah bila dapat baju tu memang surprise gila lah. Kak Azi dah upgrade baju tu okay.. tambah lagi bunga2 3D. aku memang plan nak suggest kat dia sebab lace tu nampak kosong sangat. tapi dah bz buat macam2 benda sampai dah tak teringat. tak sangka la dia terfikir benda yang sama. tumpah jugak lah air mata bila nampak baju tu. haha totally different dari masa aku try fitting. pastu aku request nak veil lain. sebijik macam masa bertunang haritu. tapi besar sikit lah. KakAzi managed untuk jumpa warna yang sebijik dengan baju tu. haha Syukur Syukur. shawl tu aku pakai shawl Nad je. sebah yang KakAzi bagi tu toned warna tak sesuai dengan muka. huhu nasib baik ada. so Nad pakai shawl aku. aku pakai shawl Nad. final looked memang cantik sangat. bagi aku lah. dengan make up lagi.. KakAzi ni memang pandai makeup lah. cantik pulak aku.  hahaha #donepoyo


Butik Pengantin Aziesha
done dua baju untuk majlis di Serom. baju untuk Perlis tu Suami yang settle. ade kisah jugak tu. haha nak buat entry pun aku takda gambar full baju tu. nanti2 lah. insyaAllah.. berdasarkan pengalaman aku cari baju untuk majlis ni sebenarnya apa yang penting is kau rasa selesa. alhamdulillah dua2 baju ni selesa. yang kat Perlis tu kurang sikit sebab time tu aku dah gemok balik hahahaha aku yang salah. baju tu ok je tak berdosa pun. haha yang penting jugak dua2 pihak antar ko dan pasangan dua2 setuju benda yang sama. barulah rasa harmoni dan diberkati bila pakai tu. haha takdalah rasa bersalah sangat.

kasut tempah Kasut Heel Layla by Casolavo

kasut pulak aku tempah.aku taktau la dorang ni buat ikut tempahan or amik mana saiz yang ada je. haha tapi sebab aku ni jenis terima je kan.. aku bersangka baik je lah. yang penting selesa. aku pilih kasut ni sebab tumit besar je. confident sikit nak pakai. saiz tu macam yang biasa aku try kalau kasut bertutup nih. saiz 7/38. tapi bila dapat kasut ni macam besar sikit pulak dari biasa. so apa lagiii sumbat la apa yang patut.. hahaha berdoa je tak tercabut masa berjalan. haha tapi seksa jugak sebenarnya masa berjalan.. hehe tapi takpe lah.. bertahan..





Monday, December 3, 2018

WEDDING : PERSIAPAN ( TEMPAT REWANG )

ada satu benda yang aku kurang berkenan masa majlis kawen Fariz. time tu kteorg dah sediakan satu balai untuk orang rewang tau. untuk buat keje2 yang dorang biasa buat kat situ lah. so that beranda tu boleh clear jadi tempat duduk2 tetamu ke saudara mara ke..yang nak lepak2 taknak balik cepat. tapi end up ada satu beranda tu jadi tempat rewang la pulak..aduhai..tak sedap betul mata memandang..yelah tetamu datang kan nampak tu dulu sebab beranda tu besar. pastu yang lawak tu boleh pulak periuk rojak betul2 ada kat tepi pintu masuk depan rumah. omaigad.. kerdil je aku ni . nak tegur kang sentap. maklum lah. veteren sangat. aku rasa suara aku ni dah cukup besar. memang mampu buat orang tersinggung. tapi nak buat macam mana kalau mantul kan. tempat orang kemain..kalau rumah sendiri fuhhh macam2 peraturan dia bagi. aku perati je. nasib baik time tu aku mampu berada di dapur. so pape tak berkenan boleh cakap lagi. 


rangka balai
proses nak simen lantai

dah siap simen

tapi sebab kali ni majlis aku sendiri so aku dah plan awal2 bagi mengelakkan kejadian sama dari berulang. aku bincang ngan Abah untuk buat satu tempat rewang kat sebelah rumah. ingat nak sambung kat luar dapur je. tapi nanti tutup jalan nak ke belakang pulak. pastu Abah cakap boleh buat kat sebelah stor. buat macam tempat parking kereta or motor. aku pun on je lah. tengok bajet pun ok sebab sekali dengan buat dapur. nak bagi orang selesa datang rumah kan.. dapur tu aku memang ubah betul. ratakan lantai.. runtuhkan dinding pemisah dapur so bagi ruang tu nampak luas sikit. pasang mozek kat area dapur masak.dan yang paling penting buat tandas dalam rumah. haha taknak kejadian masa wedding Fariz berulang. haha nak pegi tandas pun ngeri sebab ramainya la orang kat luar rumah. haha so buat la satu kat dalam privasi sikit. orang lain boleh guna yang kat luar. yang tu nanti citer lain.


Abah siap pasang tabir untuk tutup kawasan rewang tu. adalah dorang privasi sikit..
tempat masak kat belakang rumah



takda pulak gambar masa majlis tu. tengok orang rewang macam selesa je kat balai tu. senang kot kan buat keja bila duduk bersila kat bawah. so beranda tu memang buat tempat duduk lepak2 saudara mara. lepas majlis boleh buat parking motor ke tempat sidai baju ke.. kan? kesusahan sekarang untuk kesenangan masa hadapan. hahahaha tempat rewang masak kat belakang rumah tu sama je tak berubah macam yang sebelum ni. terima kasih banyak lah kat orang rewang semua sebab bersusah payah pasang khemah bukak khemah. angkut pegi balik barang2 semua.. Allah je dapat balas semua jasa orang ramai yang terlibat.

Sunday, December 2, 2018

HoneyNoMoney..

kalau orang tanya honeymoon kat mana? aku dengan yakin jawab HoneyNoMoney. hahaha takpelah.. dimana ada CintaHati kat situlah HoneyMoon aku. aku jenis tak berkira walaupun memang ada hak untuk berdua. guna je la masa yang ada untuk kemana2.. selagi boleh. kalau dah terperap kat rumah nanti dah tak boleh nak kata ape. huhuhu selagi ada peluang kita dating berdua.. bukan senang nak dapat peluang macam ni. since CintaHati ni family person kan.. aku takpe.. memang dah biasa sendiri.. dah biasa tak libatkan orang lain sekali.

tempat favorite aku kat pantai Klebang

tak sangka jejak kaki ke sini
kalau ikutkan hati memang nak kesana sini..yelah sebab nak kawen punya pasal aku memang tak amik kesah langsung pasal benda lain dah. alhamdulillah la kan terlepas jadi pengawas SPM dan lain2.. yelah nak kawen.. bukan selalu. sekali seumur hidup. kita let go lah ape keje selagi boleh. pilihan ditangan kita. nak taknak je. so basically aku takda ape2 komitmen duniawi lah sepanjang cuti tahun ni. tapi still lah tak boleh kemana2. haha redha je lah. so disebabkan CintaHati nak balik hari jumaat tu.. berjalan kejap lah kat mana yang dekat2..

hari isnin lepas majlis tu kemas2 jap sampai separuh nyawa hilang rasanya.. pastu petang tu hantar Nurul balik UTHM..then sampai rumah dah nak ke maghrib. pulun basuh periuk lah macam biasa. selasa tu memang lepak kat rumah.. biasalah aku ni tak biasa buat keje2 berat. hahaha selalu aku masak2 je.. benda kemas2 ni biasanya Abah yang settle. hehehe so rabu lah baru dapat berjalan. tak jauh.. g melaka je. haha khamis pegi MAHA pulak. sejujurnya kalau bukan kerana CintaHati memang aku takkan pegi tempat tu. aku suka apa yang ada kat MAHA tu.. cuma kegigihan tu yang aku takda. tapi sayang punya pasal kan. aku follow..hahaha lagipun kat MAHA tu ada pavilion negeri..so aku kira macam aku dah g bercuti kat semua negeri yang ada kat Malaysia ni. haha positifkan aku? GOOD GIRL.

ikea versi "pelamin nature look"
last day sebelum CintaHati fly balik singgah ikea cheras jap. walaupun ikea JB tu memang rutin setiap minggu tapi ini lain. IKEA CHERAS + CINTAHATI.. so special sket. haha sory..aku memang gedik kalau melibatkan CintaHati. walaupun dia rasa macam biasa2 je dengan aku dan memang jelas lah aku yang berlebih2 perasan gedik kan.. biasa lah tu. dia memang selamanya CintaHati aku..insyaAllah..semoga perasaan ini tak berkurang malah semakin bertambah. Amin..

maka terbanglah CintaHati ke sarang dengan gembiranya..hahaha aku paham.. dan maka balik lah aku ke kampung halaman dengan air mata... hahaha gedik kan? jumpa nanti CintaHatiku sayang..

#takpernahtaksayang
#sayangtakpernahkurang
#terimakasihEn.Suami




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...