Tuesday, June 4, 2019

RAYA 2019 : KETUPAT PALAS

aku bukan lah sangat orang yang suka makan 'lauk raya' time raya. haha sebab aku suka masak 'lauk raya' masa hari2 biasa pun. rendang is one of my all time fav. bila rasa nak makan aku akan masak. so bila time raya tu jadi tak heran. haha banyak2 'lauk raya' paling less fav is ketupat nasi. sebab tu biasanya raya2 pun Mak masak nasi. bekos aku akan makan nasi instead of ketupat. kalau takda pun takpe. aku makan lauk je. ketupat nasi tu satu dua je boleh la telan. 

aku tak berapa suka lemang tapi aku memang suka ketupat palas. but instead of ketupat palas MakAbah akan buat lepat pulut. sebab jarang dapat jumpa orang jual daun palas. lepat pulut pakai daun kelapa je. mana daun2 kelapa yang besar tak comel nak buat ketupat nasi Abah akan simpan untuk buat lepat pulut. aku alah sikit dengan pulut. mesti badan berangin. tapi ketupat palas punya pasal telan aje. haha

tahun lepas punya la nikmat. dapat adik ipar orang utara kan.. so dapat la makan sepuasnya ketupat palas sebab Ana bawak dari Taiping. so tahun ni aku berazam nak berguru pulak ngan MIL untuk buat ketupat palas versi dia. aku pernah jugak buat ketupat palas tapi rupanya lain dari yang MIL buat. baru aku tahu selalu tu jenis betina. hahaha ketupat palas pun ada jantina tau. so seronok la dapat belajar yang versi jantan. walaupun mula2 macam tergeliat tangan tapi akhirnya aku BERJAYA! hahaha aku siap cakap ngan MIL.

" mak sabar eh ngan ina. ina kena buat jugak sampai pandai. baru puas hati "

aku takut MIL putus asa dengan aku. nanti dia taknak ajar dah. hahaha aku yang rugi. tapi nampaknya dia pun melayan. hahaha lawak lah. aku kalau memang betul2 nak buat memang aku tak malu. jarang aku belajar benda yang aku suka makan. selalunya aku takkan belajar buat sebab takut aku akan selalu masak benda tu. hahaha


pulut yang dah siap masak. putih melepak. nice.
sikit2 lama2 berbukit2
hampir siap.. mana yang cun tu MIL buat. aku buat jauh dari perfect. haha tapi rupa itu ada.
tolong gunting daun yang lebih
ada budak tu datang rumah Tok sebab nak tolong Tok siap2 nak raya. haha MakSu suka buli dia la suruh buat macam2 benda. last2 main gunting. kena selalu alert ni. haha taktau ape jadi kalau lepa. sebab rajin sangat menyibuk sana sini. so kena pastikan betul2 ada hasil. haha walaupun asik kena bebel. redha je Pah ni. haha sian kat suami penat kesana sini cari barang. sampai tertido2. dia lah paling penat buat macam2 benda. sama lah macam kalau aku yang kat rumah. banyak benda2 kecik besor yang kena settle. huhuhu tahun ni rehat sikit lah. hihi

its done~
buat ketupat palas 2 kilo je. dia punya penat emosi tu macam buat 20kilo. hahaha so MIL suruh bawak balik separuh. aku cakap takpe kalau tak cukup bawak sikit pun takpe. nanti buat lain kat sana. cukupkan untuk raya kat sini dulu. so masak sikit untuk last berbuka. then yang lain simpan dalam peti ais beku. yummeh.

sooo shedap soooo shedapp... haha makan pulak ngan rendang suami masak. yang aku settlekan tu lagilah nikmat. hahahaha btw, suami saya pandai masak tau. hehe terima kasih Allah.








No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...