Thursday, December 15, 2011

kari ayam

kegemaran aku yang satu ni kalau tak makan sekali dalam seminggu rasenye macam tak lengkap je seminggu tuh . hohoho0 . maka, agak amat kerap lah aku masak kari ayam nih .. tak kisah la kari ayam, kari ikan mahupun kari sardin (banyak kali jugak aku sumbat mulut hasmi dengan kari sardin . ehek3) ..  semua yummy gler k0t .. okeh masak kari ayam ni laen sikit la daripada kari ikan . sebab ape cara aku masak kari ayam n kari ikan lain sikit ? sebab tekstur ayam ngan ikan kan berbeza . baeklah .. mungkin orang lain masak tak sama macam aku kan . apedehal .. masing2 punya selera maa ...

acane nak masak ?


kari ayam


ayam

bawang merah
bawang putih
kunyit
halia
lada cili/ lada kering
ketumbar
buah keras (kalau ade)

kentang
kayu manis+bunga lawang+buah pelaga
serbuk kari
daun kari
asam keping
garam
bahan perasa


1. tumbuk semua bahan kecuali ayam+kayu manis+bunga lawang+buah pelaga. nak kisar pun boleh.
2. tumiskan semua bahan yang telah ditumbuk+daun kari+kayu manis+bunga lawang+buah pelaga+garam .
3. bila agak kering masukkan ayam dan gaulkan sehingga sebati .
4. tambahkan sedikit air + kentang dan renehkan sehingga ayam empuk .
5. masukkan air rendaman asam keping+asam keping . renehkan lagi .
6. sedia untuk dihidang .



sekali lagi , semua kari aku tak suka letak santan . biasenye  family aku panggil kari ni kari bodoh je sebab takde santan . kalau cakap nak masak kari tu biasenye akan letak santan lah . tapi takde bodohnye makan kari ni . cuma nama panggilan manja nye aje . hik3 ..

SELAMAT MENCUBA

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...