Thursday, December 15, 2011

kari ikan tongkol

ikan tongkol ni sedap jugak kalau di masak kari . lebih2 lagi kalau makan dengan nasi dagang . pergh .. giler sedap ah .. aku tak sure la tempat lain panggil ikan ni ikan ape . tapi aku panggil ikan tongkol .  aku rase tempat lain pun ade yang tak panggil masak kari kan . gulai kari rasenye . tah aku xtau .. hihii masak kari ikan ni lain sket dengan masak kari ayam . selalunya kalau kari ikan aku masak kuah dulu sume siap baru masukkan ikan then baru aku masukkan ayam . agak lain sikit la daripada cara masak kari ayam . papepun aku tak berapa suka kari yang bersantan . ehek3 . jadinya aku masak kari memang tak letak santan langsung .


acane nak masak ?


kari ikan tongkol


ikan tongkol (pape ikan yang sesuai pun boleh)
bawang merah
bawang putih
kunyit
halia
lada kering
serbuk kari
asam keping
daun kari
kayu manis + bunga lawang +
garam

1. tumis bahan yang dah ditumbuk/dikisar (bawang merah+bawang putih+kunyit+halia+lada kering) bersama garam, daun kari dan kayu manis etc.
2. bila dah naik bau taburkan serbuk kari .
3. bila agak kering masukkan air untuk dijadikan kuah .
4. masukkan ikan bila kuah sudah mendidih .
5. masukkan air rendaman asam keping+asam keping . biarkan seketika .
6. sedia untuk dihidang .


mudah bukan ...


SELAMAT MENCUBA

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...