Thursday, December 15, 2011

tomyam ayam

bagilah aku makan tomyam setiap hari aku memang akan janji tak muntah punye .. memang antara kegilaan aku adalah tomyam . masa praktikal pun antara masakan yang paling praktikal untuk kami2 housemate serumah adalah tomyam . senang mudah simple dan cepat untuk dimasak . hehee . lagipun memang membangkitkan selera ko0t lebih2 lagi kalau makan ketika hujan tak pun kalau penat2 pun memang cun lah kalau dapat makan tomyam . (aku la orang laen aku tak pasti) .ade dua cara yang biasenye aku guna samada tumis dulu ataupun rebus je . tapi semenjak dua menjak ni aku lebih prefer rebus je (kurangkan minyak kununnye ..) .


acane nak masak ?


tomyam ayam bersama sayur

ayam (potong kecik2 senang empuk)
bawang merah (potong wedges)
serai
halia ditumbuk dengan lada cili
asam keping
(rendam n guna ai rendaman sekali untuk kasi rasa masam. guna asam jawa pun boleh)
daun limau purut (penting untuk naikkan mood tomyam)
pes tomyam

nak letak sayur pun boleh :
lobak merah
kubis bunga
jagung kecil


1. tumbuk halia + lada cili + garam . tumiskan dengan serai yang dah dititik dan bawang merah .
2. masukkan ayam dan gaul rata semua bahan .
3. masukkan air sehingga menutupi ayam (ikut suka la) dan amsak sehingga ayam menjadi empuk . 
4. masukkan pes tomyam dan masak sehingga naik minyak di permukaan .
5. masukkan air asam keping + asam keping dan daun limau purut . 
6. masukkan sayur dan masak sehingga sayur lembut .
7. sedia untuk dimakan .


mudah bukan ... hihii cubalah . yang ni simple je tapi insyaAllah sedap ..

SELAMAT MENCUBA






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...