Monday, December 3, 2018

WEDDING : PERSIAPAN ( TEMPAT REWANG )

ada satu benda yang aku kurang berkenan masa majlis kawen Fariz. time tu kteorg dah sediakan satu balai untuk orang rewang tau. untuk buat keje2 yang dorang biasa buat kat situ lah. so that beranda tu boleh clear jadi tempat duduk2 tetamu ke saudara mara ke..yang nak lepak2 taknak balik cepat. tapi end up ada satu beranda tu jadi tempat rewang la pulak..aduhai..tak sedap betul mata memandang..yelah tetamu datang kan nampak tu dulu sebab beranda tu besar. pastu yang lawak tu boleh pulak periuk rojak betul2 ada kat tepi pintu masuk depan rumah. omaigad.. kerdil je aku ni . nak tegur kang sentap. maklum lah. veteren sangat. aku rasa suara aku ni dah cukup besar. memang mampu buat orang tersinggung. tapi nak buat macam mana kalau mantul kan. tempat orang kemain..kalau rumah sendiri fuhhh macam2 peraturan dia bagi. aku perati je. nasib baik time tu aku mampu berada di dapur. so pape tak berkenan boleh cakap lagi. 


rangka balai
proses nak simen lantai

dah siap simen

tapi sebab kali ni majlis aku sendiri so aku dah plan awal2 bagi mengelakkan kejadian sama dari berulang. aku bincang ngan Abah untuk buat satu tempat rewang kat sebelah rumah. ingat nak sambung kat luar dapur je. tapi nanti tutup jalan nak ke belakang pulak. pastu Abah cakap boleh buat kat sebelah stor. buat macam tempat parking kereta or motor. aku pun on je lah. tengok bajet pun ok sebab sekali dengan buat dapur. nak bagi orang selesa datang rumah kan.. dapur tu aku memang ubah betul. ratakan lantai.. runtuhkan dinding pemisah dapur so bagi ruang tu nampak luas sikit. pasang mozek kat area dapur masak.dan yang paling penting buat tandas dalam rumah. haha taknak kejadian masa wedding Fariz berulang. haha nak pegi tandas pun ngeri sebab ramainya la orang kat luar rumah. haha so buat la satu kat dalam privasi sikit. orang lain boleh guna yang kat luar. yang tu nanti citer lain.


Abah siap pasang tabir untuk tutup kawasan rewang tu. adalah dorang privasi sikit..
tempat masak kat belakang rumah



takda pulak gambar masa majlis tu. tengok orang rewang macam selesa je kat balai tu. senang kot kan buat keja bila duduk bersila kat bawah. so beranda tu memang buat tempat duduk lepak2 saudara mara. lepas majlis boleh buat parking motor ke tempat sidai baju ke.. kan? kesusahan sekarang untuk kesenangan masa hadapan. hahahaha tempat rewang masak kat belakang rumah tu sama je tak berubah macam yang sebelum ni. terima kasih banyak lah kat orang rewang semua sebab bersusah payah pasang khemah bukak khemah. angkut pegi balik barang2 semua.. Allah je dapat balas semua jasa orang ramai yang terlibat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...