Tuesday, December 4, 2018

WEDDING : PERSIAPAN ( GOODIES )

mungkin ni entry paling panjang untuk edisi PERSIAPAN ni. GOODIES UNTUK TETAMU. sebab prosesnya pun panjang dan antara bajet yang paling tinggi sebab buat paling banyak. semuanya memang buat sendiri dengan pertolongan ahli keluarga yang lain. MakAbah la paling banyak tolong haha sebab entah la dorang memang buat keje laju lah. takleh nak kejar. Nad dan Nurul pun ada tolong jugak. goodies atau buah tangan untuk tetamu ni terbahagi kepada beberapa kategori. hahaha gitchuuu~

1. tetamu (800 set)
2. family Suami + sahabat handai (80 set)
3. family (20 set)
4. goodies nikah (fully sponsored by WakSal aka WakNgah)
5. goodies budak2

goodies ni sebenarnya lebih kurang je cuma ada tambah sikit2 lah untuk setiap kategori tu haha  so basically semua orang dapat benda yang sama cuma ada tambah2 sikit benda je.

TAG


tag ni aku memang takda niat langsung nak tempah. hehe aku memang plan nak buat sendiri walaupun sebenarnya kalau tempah banyak kos tu takda lah mahal pun. aku guna kertas kraf yang tebal tu. kaler coklat ni kan kalau print hitam putih cantik. so print lah design kad kawen tu. konon nak matching2 kan..tambah sikit 'terima kasih' dah cun dah. haha then aku potong guna pemotong kertas ni. jimat masa sikit. masa wedding Fariz aku guna sampul surat yang warna coklat tu je. hehehe lagiiii jimat. sebab nak letak kat bunga telur tu lebih 1000pcs kan.. tapi tu stapler je kat daun. nipis pun takpe.

tapi kali ni aku memang nak buat macam kalau kita tempah kat orang. haa gitchuuu.. cari tali pengikat warna hitam tak jumpa2. tengok kat shoppe hrga ok dah. tapi postage ya ampunn.. sekali pegi kedai borong alat tulis aku jumpa benda macam dalam gambar tu. murahnya alahai...memang tak fikir panjang. aku beli terus. putih pun putih la. tapi ok lah aku mampu buat MakAbah kagum dengan anak dia ni. bila berkira kedekut macam2 benda kreatif boleh buat. hahaha

BEG

Beg kecik ni aku beli kat shoppee je. kena beli kuantiti yang banyak baru dapat hrga yang sangat berbaloi. secara purata aku dapat harga RM1.10 satu pcs. sebab ada yang aku beli tu RM1.00 . ada yang lebih dari RM1.00 sebab aku tengok mana yang ada murah aku beli je. mana tak cukup aku beli kat seller lain pulak.. total aku beli 900pcs memang cukup2 je aku beli. tapi ade seller yang dia selit 2,3 pcs. alhamdulillah murah rezeki dia. nasib baik bagi lebih sebab ada jugak yang rosak zip. so sebenarnya memang total semua 900pcs. aku beli campur2 kaler yang aku nak. yang aku beli RM1.00 tu tak boleh pilih kaler. tapi memang rezeki sebab dia bagi 4 kaler je. hahaha macam tahu2 je tau. kat seller lain tu je aku pilih. semua tu ada 5 kaler je hitam, merah, biru, dark pink dan coklat.



 ISI DALAM BEG

APOLLO

dalam setiap beg aku letak 2pcs kek apollo coklat ni. of course la favorite aku kan. haha beli kat kilang terus so jimat. sebab aku kena beli dalam 2000pcs. so kalau beli kat kilang akan ada dalam plastik macam ni. bukan dalam kotak. dan memang rezeki masa tu ada stok kek coklat. aku memang taknak campur kek perasa lain. sebab ni je yang sedap bagi aku. haha dan masa tu ada offer. beli 5 dapat harga satu plastik tu RM3.90. satu plastik ada 30pcs kek. so 69 plastik dapat 2070pcs. lebih dari cukup.

1 plastik = 30pcs = RM 3.90
30pcs x 69plastik = 2070pcs
69 plastik x RM3.90 = rm269
1pcs = RM0.13
2pcs = RM0.26



 AIR MINERAL

air mineral ni pun alhamdulillah la rezeki jugak. lain yang aku nak beli tapi last2 lain yang aku beli. mula2 aku nak beli air mineral cawan je sebab macam dah readha je tu yang paling mampu milik sebab nak 1000pcs. tapi bila sampai kat kedai tu APPLE MUAR aku ternampak air botol kecik seamaster nih. alhamdulillah.. memang seriously rezeki yang tak disangka2. lagi bagus ni sebab tak mudah bocor. kalau yang cawan plastik tu memang mudah bocor (pengalaman buat goodies Fariz).  dah la satu karton tu RM5.00 je. so satu botol kecik dalam 21sen je. memang berbaloi. satu karton ada 24pcs. so untuk dapatkan 1000pcs aku kena beli 45 karton. disebabkan benda ni macam unplanned kan so kereta muat untuk 25 karton je. kalau lebih takut kereta takleh gerak pulak. haha pecah pulak tayar nanti. so kami beli separuh dulu. bawak balik rumah then datang lagi beli lagi. masa perjalanan tu dalam 30minit sehala tanpa jem. hahaha memang gigih.

1 karton = 24 pcs = RM5
24pcs x 45karton = 1080 pcs
45 karton x RM5 = RM225
satu botol = RM0.21


KALENDAR

SYIFA DESIGN
1000pcs = RM80
1pcs = RM0.08




PROSES PACKING

packing by station.. hahaha sorang satu stesen so keje jadi cepat.

simpan dalam bilik kebal. haha

1. tetamu (800 set)

konsep kali ni memang bagi benda insyaAllah boleh digunapakai semula. sebab tu kami decide tak payah letak dalam beg plastik. bagi satu beg je ni terus. macam tak perlu je kan beg plastik. end up buang jugak. at least kalau beg ni boleh pakai semula. hehehe bukan kedekut tau. tapi fikir bagi benda yang perlu je. alhamdulillah banyak jimat sebenarnya. kos setiap satu beg full pun tak sampai RM2. sebab buat banyak kan. so kos tu lagi rendah untuk setiap barang. barang pun beli sikit2 setiap kali gaji. so takda la rasa beban sangat. lagipun kalau kita niat nak sedekah kat orang insyaAllah akan dipermudahkan.

2. family Suami + sahabat handai (80 set)

untuk goodies family Suami dan sahabat handai, beg tadi tu aku tambah dengan dua benda. satu set  manicure. nampak mahal kan. tapi aku beli banyak tu tak banyak sangat lah. hehe dalam 200 set je. satu set RM1.60. tapi aku suka benda ni. so kita bagi orang lah benda yang kita suka. aku tengok pun ramai kawan2 letak dalam beg dorang set aku bagi ni. hehehe



3. family (20 set)

untuk family aku bagi dalam beg kain besar sama macam Fariz sebelum ni. sebab banyak benda kan nak isi. dengan berkat lagi. dalam tu yang basic aku masukkan goodies bag dan tambah satu beg  IKEA. MakAbah tambah mangkuk tingkat untuk setiap adik beradik.

(photo from Google)

mangkuk tingkat


4. goodies nikah (fully sponsored by WakSal aka WakNgah)

alhamdulillah tak sangka dapat sponsor macam ni sekali full set. hehehe aku dah ready beg dah. kalau ada yang bagi pape barang tinggal masuk je dalam tu. sekali sampai fullset pulak. huhuhu malu pulak rasenye. mekasih banyak eh WakSal. pastu tambah pulak dengan Yassin CikNora bagi. masuk sekali dalam beg ni. 


5. goodies budak2

mula2 nak bagi epal macam majlis Fariz tu. tapi tukar plan sebab tengok bekas ni murah pulak. pastu konsepnya boleh guna lagi kan kalau bagi kat orang. harapnya guna lagi la. jangan pulak dibuang. hahaha kalau bagi epal nanti makan macam tu je. pastu plastik pulak buang merata2. so bagi benda ni. dalam ada la biskut ke kuih ke. tengok mana yang ada. selagi bekas ngan sticker ada kteorg isi je. hehehe sticker tu buat sendiri. beli kertas sticker then print je atas tu. potong then tampal.kertas sticker dah ada. printer pulak ehsan kawan2. makanya sticker zero kos. hahaha lupa pulak buat berapa. 400 bekas kot. beli sikit2. tengok2 bila kumpul eh banyak pulak. haha setiap kali pegi kedai RM2 beli sikit.. pegi Ninso beli sikit. pegi Eco pun beli jugak. macam ketagih. nampak bekas ni warna biru je borong. haha insyaAllah semoga berguna la untuk orang lain.


so itu la serba sedikit (yang tak berapa nak sikit) cerita tentang Goodies untuk semua tetamu.. harapnya semua bagi manfaat kat semua orang lah. hehe terima kasih kat semua yang terlibat dalam proses packing2 barang nih. Allah je dapat balas jasa korang.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...