Sunday, November 6, 2011

AidilAdha dan pengorbanan .

Aidil Adha ni sinonim sangat dengan pengorbanan . bila kita bercakap mengenai pengorbanan pulak setiap orang ada pengorbanannya sendiri . untuk negara ke .. family, yang tersayang ataupun untuk diri sendiri . ape pengorbanan aku ? ntah la .. hahaa secret la . mane boleh bagitahu . papepun, raya tahun ni sama macam tahun2 lepas . kalau raya haji memang aku tak kemane pun . duk rumah . tunggu daging (katenye ....). tak rewang korban ? taklah . abah je yang pegi . hihii prepare nak raya tu penat sangat kan sampaikan bila dah time raya dah tak rase ape . rase penat gila je la . alah bukan ape sangat pun . masak2 je . tapi penat wo0~ penat2 pun puas . yelah buat sendiri kan . eh3 bukan aku kemaruk nak buat sendiri tapi bila dapat masak tu rase puas sangat . masak dengan mak sekali la . ade aku masak ade jugak mak masak . abah pun ade . raya ni tebur sikit2 la ape yang tak dapat masak masa raya puasa yang lepas . kali ni dapat masak ketupat (which is kind of WAJIB), ketupat palas, rendang, sayur tumis (tak dapat buat lodeh sebab santan dah abes malas nak beli lagi), sambal kacang n also paprik . eheh haruslah masak kegilaan aku . cuma ade trajedi kecik sikit la tahun ni . malu betul la . hahaa kesilapan teknikal la . kepenatan pun menyumbang kepada kejadian tersebut . adehh.. ralat sangat .

bukan ape pun tapi papehal yang melibatkan ketupat for me is a BIG DEAL okay ! salah sendiri ke ? alah nak harapkan askar pun tak tau pape . kesahnye simple je . pasal ketupat la . sekarang dah rutin setiap kali raya mesti buat ketupat untuk atok blah abah sekali . maknenya banyak la kan kena buat ketupat tuh . takde la susah sangat pun cuma leceh time nak isi beras dalam ketupat tu je la . bila nak rebus pulak tinggal je dalam periuk tuh tunggu sampai masak . agak2 air kurang tambah je la kalau tak nanti ketupat yang tak kena air tu akan lebam . so0 bila sume dah siap masak . abah n mak pun pegi la antar nasi kat umah atok . tahun ni kan atok blah mak g haji so gather la kot malam tuh . takpe la biar la mak abah yang pegi hantar . kalau aku yang hantar takde ape feeling kot . cuma ketupat yang kteorg punya sendiri belom siap masak . so0 mak abah suh aku dan askar2 angkat la bila masak . AHH SUDAHHH~~ aku tak ingat cane . selalu sibuk masak lauk je . hihi tapi kadang2 ade tengok abah buat . so0 boleh buat kot . hahaa confident~ so0 bile dah sure boleh angkat pentingnya nak dapat ketupat yang cantik (ikut pengalaman bertahun2 masak ketupat la nih) lepas angkat tu jangan terus gantung . bilas dulu dengan air . baru lah ketupat tu stop masak . kang biar tergantung lepas angkat tu haba nanti jadi tak cantik la . kira kalau bilas dulu akan tahan lama la cantiknya . ade orang kate cepat basi kalau bilas . ermmm .. so0 far kat umah aku tak sempat basi la ketupat dah abes . so0 tak dapat nak pastikan kalau bilas tu akan buat cepat basi ke tak . hahaa yang aku ralat tuh . dah betul la sedia air untuk bilas . dua baldi lagi . buat dengan askar aku . tapi leka bilas tak ingat pulak nak keluarkan semua ketupat dari dalam periuk . yelah dah penat sangat benda penting cenggitu pun aku tak bley nak ingat . maka sudahnya lebam la ketupat tu sebab lama sangat dalam air panas kat dalam periuk tuh . aisey ... membazir betul . huhuu dah tak cun . tapi yang penting selalu orang cakap ketupat kami comel . hihiii bangga jap~ yang penting masa isi tu la . kena betul2 bajet . jangan terlebih or terkurang . dan masa angkat ketupat jugak . huhuuu

rendang ayam

gambar rendang ayam je la yang aku sempat amik . ni pun still dalam kuali lagi . hoho0 . takpe lah . yang penting sangat puas makan . erkk~ alhamdulillah .... hihiii

 SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA


=> memang lumrah la kalau ape yang aku taip aku lari dari tajuk .

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...