Sunday, November 20, 2011

simple asam pedas .. okay another favorite !

bagi la aku asam pedas ape pun .. aku layan jerr ...  aku ingat lagi hasmi suka makan asam pedas nih .. huhuu tp pape pun best seyh lebih2 lagi makan time sejuk2 ujan . mak aih .. nikmatnye idup . kalau nak lagi sedap kan lepas masak tu jangan terus makan . tunggu dulu asam tu meresap . paling best n paling sesuai nak masak asam pedas kalau guna ikan sungai . tapi paling aku layan kalau ikan kembung la . ayam pun takda hal . pun sedap~~ tapi kali ni aku masak asam pedas ikan duri malim . bukan tanjung malim yer .. ikan DURI MALIM .


asam pedas ikan duri malim

acane nak masak ?

ikan
asam keping / asam jawa
daun kesum
air
garam
bahan perasa

bahan untuk dikisar (kalau rajin tumbuklah takpun giling eyh) :

lada kering
bawang merah
bawang putih
halia
kunyit
buah keras (terpulang la kalau tak letak pun takpe)



1. Kisar semua bahan tadi sampai halus . ikan or ayam jangan la kisar sekali eh .
2. Tumiskan bahan yang dah dikisar bersama2 garam sampai betul2 masak . jangan cincai2 melainkan korang nak merasakan nikmat sakit perut . tumis sampai naik bau sampai kering sket la . jangan kering sangat nanti hangus .
3. Masukkan ikan atau ayam . gaulkan sampai sebati dengan bahan yang dah ditumis . 
4. Masukkan air ikut nak berapa banyak kuah . 
5. Masukkan air asam dan asam keping bila dah mendidih . kalau nak cepat masam guna air asam jawa . tapi aku lebih suka asam keping .
6. Masukkan daun kesum dan bahan perasa . taknak letak bahan perasa pun takpe .
7. Sedia untuk dihidang .


mudah bukan .. senang sangat . semua ikut masing2 la . kalau suka pedas guna lada banyak . beli lada kering jenis yang pedas baru best . kalau nak guna ayam kena tambah ketumbar baru sedap . taknak guna ketumbar pun takpe . air pulak kena sampai sume tenggelam sume ayam . kalau tak nanti ayam tak sempat empuk kuah dah kering pulak . kalau nak pekat kuah takyah tambah air . bagi air rendam asam keping pun dah cukup . asam keping tu rendam dulu bagi kembang . masukkan dengan air rendam tu sekali . kalau asam jawa ramas dulu asam tu dengan air then masukkan airnya aje . takyah lah biji pun nak masuk . tak cun nanti nak makan tergigit lak biji asam jawa tuh . aku lebih suka tumis bahan dan masukkan garam sekali . jarang lah aku masukkan garam kemudian bila dah hampir masak kecuali masak bening . 

SELAMAT MENCUBA~~











No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...