Sunday, November 13, 2011

paling best time ujan adalah ............

kalau dapat makan ubi rebus .. mak aih ... nikmatnya .. siyes ... sape yang tak pernah makan ubi rebus memang rugi gila la .. mujur la aku duk kampung kan . walaupun tak banyak sikit2 pun dapat la jugak merasa makan . makan banyak2 pun tak boleh . nanti badan berangin je . tak sudah sendawa . hahaa aku la tuh . yang tak bleh tahan . seb baek kuar angin atas je . kalau yang bawah sekali memang no komen la .. hoho0 . tapi kebiasaannya kalau makan ubi rebus cam tu je memang cam orang tak pernah makan ubi rebus . mesti ade side dish .. ngeh3 .. takde la wajib tapi ubi rebus tu akan jadi lebih nikmat la kalau ada perasa tambahan . haha . lebih2 lagi kalau pedas . nyum3 !!! aku tak bape ske kalau sambal merah macam orang buat nasi lemak tuh . sebab nanti akan rasa berminyak . paling best kalau makan dengan sambal tumbuk nih . orang jawa panggil 'sambal totok' . totok tu maknenya tumbuk la . hoho0 . antara benda yang paling senang nak buat . kebarangkalian untuk gagal adalah rendah sangat . so0 semua orang patut cuba . bley makan dengan nasi jugak . sesuai la untuk bagi rasa lebih pedas kalau nak lebih berselera makan la . kadang2 aku makan macam tu je . ngeh3 (hardcore pedas la aku nih ) cane nak buat sambal nih ? gila senang ...


SAMBAL TOTOK

lada cili (digoreng tanpa dihiris sampai lapisan kulit luar nampak terpisah)
bilis (digoreng)
then tumbuk lah dua2 benda tu bagi garam sikit .
dah bley makan ....


ubi rebus dan sambal 'totok' .

satu lagi cara nak makan ubi rebus nih which is one of my favorite is goreng lepas rebus tuh .. pecahkan jadi ketul2 kecik . guna tangan je sebab kalau hiris nanti tak sedap la . then goreng sampai kekuningan .. pergh .. setaraf wedges KepC . hihiiii . memang kalau rebus banyak ubi nih aku akan separate 2 parts . satu makan cam tu je . n satu lagi akan digoreng . yeehaaa !! berbalik kepada sambal totok ni pulak . dulu masa aku dapat masuk U antara perkara yang paling sayang aku nak tinggal adalah sambal nih . hahaa rasa cam tak lengkap je hidup .masa orientasi bley sabar lagi . tapi memang terkejut gila la (kejutan budaya) bila masa orientasi walaupun makanan sedap tapi tak naek selera . sebab langsung tak pedas !! bagi aku kalau tak pedas same je macam langsung takde rasa . alahai ... numb kejap deria rasa aku duk perak/selangor nih . rasa nak nangis pun ade . rindukan sambal . hahaa . bila dah mula kuliah aku memang dah tak bley tahan . mangsanya mak aku la kena poskan sambal tuh . POS okay .... hahaa . sanggup~ mampu ? maka dalam 2 minggu sekali la mak aku pos . kalau korang goreng betul2 memang tahan lama la . yang penting guna cili padi warna ijau . sebab kalau warna merah akan cepat basi . lagi best kalau guna ladang kering . LAGI laaa TAHAN LAMA~~  cara sama cuma tukar dengan lada kering je . nn jangan sampai hangus nanti pahit . bila aku dah beli lesung batu baru la aku start buat sendiri . takyah la mak nak pos lagi . goreng dalam rice cooker jer .. hihiii dak kolej kan . seb baek sem 3 start duk luar . phew~ tak payah bersusah payah lagi .

ubi rebus yang dah siap goreng dengan sambal totok versi lada kering . hihi sedap hingga nak jilat lesung .. ehek3


selesanya berada dirumah . dapat makan n masak suma benda yang teringin . tapi kat umah takde bilik kuliah . RINDUNYA KULIAH !!!! (jujur aku tak tipu)




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...