Friday, November 4, 2011

LAKSA my all time favorite !!

bagi la aku ape laksa pun . sama gila ngn tom yam . hahaa walau ape pun rase aku akan tetap hadap jugak (cuma abes ngan tak abes je la . hihii) banyak2 laksa aku tau n yakin pandai (sedikit tak merendah diri) buat LAKSA JOHOR . tapi ikut resepi sendiri la . hehee . adelah ubah sikit2 ikut selera . biase lah . kalau benda tu tak kena selera tapi nak makan punya pasal kena la pandai2 ubah asalkan tak lari jauh . orang johor haruslah tau buat laksa johor . laksa penang pun tau tapi aku lebih tau makan je . baru try buat sekali . rase nak try buat lagi . asik buat laksa johor je kan . hihii . aku ske buat laksa semenjak duk luar mase belajar dulu (pergh terasa cam dah tua) . tu antara resepi mak yang aku bawak . hihiii . taknak ikut internet . nanti tak sama . setiap kali ada duit lebih confirm aku buat . bagi kawan2 makan . seronok tengok orang makan . ada yang kate tak sedap tak macam laksa penang . hello0~ dah tentu bukan laksa penang . kadang2 aku tak ingat sangat resepi tapi kalau time masak tu tetibe je . selalu tengok mak buat dapat la ingat sket2 . kalau nak pandai masak sesuatu masakan tu jangan duk tengok je orang buat . kena try at least sekali . baru bley trus semat dalam kepala . orang kate leceh buat laksa . ala sama je ngan nasi kerabu . banyak benda nak perpare . tapi kalau memang dah niat takda hal punye .


part paling best . asingkan isi ikan dan masukkan ke dalam mulut . hahaa



acane nak buat laksa ? cani lahh ....

Mee Laksa :

kalau beli yang dah siap aku celur air panas je . nak bagi lembut kan . jangan lama2 nanti lembik sangat .
kalau beli yang kering tuh . korang rendam dallam air panas dulu sampai lembut then baru masuk dalam air panas macam nak masak pasta tuh .

Kuah Laksa :

bahan tumis   (bawang merah, bawang putih, kunyit, halia dan garam)
ikan kembung 6 ekor   (lagi banyak lagi sedap)
santan sekotak kecil/satu mangkuk
serbuk kari sepaket kecil
bunga kantan 2 kuntum . diracik halus (banyak lagi sedap)
daun kesum   (ske hati la . kat umah banyak so aku letak la banyak)


1. Ikan kembung direbus kejap then asingkan isi ikan daripada tulang .
2. Isi ikan tu ditumbuk dan tulangnya kisar sampai halus untuk masukkan dalam kuah .
3. Tumiskan bahan tumis (buat bahan tumis macam nak masak kari tapi tak perlu masuk ketumbar).
4. Masukkan isi ikan tadi .
5. Bila dah sebati masukkan serbuk kari . terpulang lah berapa banyak jangan sampai macam nak masak kari pulak .
6. Masukkan santan .
7. Kalau nampak pekat sangat masukkan tulang ikan yang dikisar dengan air rebusan tadi tapi ditapis dulu . nanti ada yang tercekik pulak .
8. Masukkan garam kalau kurang masin n bahan perasa kalau nak lah .
9. Bila dah mendidih barulah masukkan bunga kantan dan daun kesum .
10. Sedia untuk dimakan bersama2 mee laksa n bahan2 sampingan yang lain . (kalau yang pernah makan laksa tau la cane nak hidangkan)

Bahan2 Sampingan :

timun  (dihiris halus memanjang)
tauhu  (digoreng dan dipotong dadu)
bawang  (dihiris nipis2)
lada cili  (dipotong halus)
telur  (direbus . ikut selera kalau nak letak lah )


hasilnya .. tak secantik mana sebab bukan aku nak display kat hotel .


perkara paling penting untuk bagi ape je yang kita masak sedap adalah ...... nak masak tu bismillah dulu . selawat .. hehee dan satu lagi adalah mesti pastikan yang time makan tu kita betul2 LAPAR ! . siyes .... ape pun sedap .. hihiii





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...