Monday, November 14, 2011

senang sangat sampaikan goreng kacang pun nampak susah .

ni ha aku nak citer .. setelah beberapa hari bergelumang dengan masalah perut yang tak berkesudahan . aku dah decide arini nak masak lagi satu favorite dish aku (bape banyak favorite la ..). ni sangat baik untuk kesihatan (rasenye la. memandai jew). bila ari2 kita dah seksa perut dengan makan yang ntah pape , elok lah kalau belai perot dengan makanan yang simple2 . yang pasti bukan bubur (abah tak bape suka . hiihii). so0 masak lah antara masakan yang paling senang dalam dunia nih . selalu orang cakap senang macam kacang goreng . tapi bagi aku yang takut minyak banyak or memang seriously takut nak goreng pape melainkan sangat terpaksa, aku memang akan sungguh2 mengelak goreng kacang . susah wo0 .. huhuuu jadi arini nak makan sayur bening je . orang lain panggil sayur air kot . tapi aku panggil sayur bening . ade kuah .. simple tapi sedap je .. hihiii sedap jugak kalau tambah sambal totok (aku dah post sebelum nih).


arini sayur bening kacang panjang ngan tempe


acane nak buat ?

seriously simple (bape kali aku nak ulang nih). 0kay3 ..
ape yang korang perlu hanyalah .....

1. Bawang merah
2. Ikan bilis
3. Air
4. Garam

sayur tu terpulang la korang nak letak sayur ape . tapi yang sesuai la . macam kobis ke .. kacang panjang .. tempe .. pucuk manis .. sawi ... aku paling suka sawi .. satu periuk pun boleh abes . okay macam yang aku makan arini . didihkan air dalam periuk dengan bawang merah, bilis . sampai mendidih . then masukkan la kacang ngan tempe . baru masukkan garam . agak2 sayur dah lembut untuk dimakan bley la tutup api . memang takde alasan untuk tak masak la . hahaa sedap pun sedap . jujur ni tak tipu . hik3 kalau rajin   lagi bley goreng ikan bilis. telur ke . pape la .suka hati korang . aku paling banyak makan ni masa kat U dulu .
hihii save bajet maa ....


tambah sambal bilis sikit . (sambal tu dah pernah tunjuk sebelum nih)

less is more . lagi simple dish lagi sedap rasenye. hehee












No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...